مدیریت زمان مهارتهای مطالعه قدرت تفکر
چگونه دنیای خود را متحول کنیم؟

مجموعه راههای افزایش قدرت تفکر و تمرکز

مجموعه راههای افزایش قدرت تفکر و تمرکز
خلسه چیست؟
خلسه حالتی بین خواب و بیداری است که امواج ذهنی در شرایط آلفا قرار می گیرند و تلقین پذیری انسان افزایش مییابد. در حالت خلسه انسان در:
1- آرامش قرار میگیرد.
2- توجه از امور عادی جدا میشود.
3- آگاهی و تمرکز بیشتر میشود.
4- حواس پنجگانه فیزیکی تضعیف میشود.
5- حواس برتر هویدا و تقویت میشود.
6- ضمیر خودآگاه کنار رفته و ضمیر ناخودآگاه پدیدار میگردد.
7- در این حال امواج فکری انسان در سطح آلفا قرار می گیرد و تلقین پذیری انسان بیشتر میشود.
در ادامه مطلب با ما باشید



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 11 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

۱۶۰ نکته در مدیریت !!!

1- در انجام کارها روی شیوه‌ای خاص تأکید نکنید. شاید کسی بتواند از مسیر کوتاه‌تر و بهتری شما را به مقصد برساند.
۲- توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ کدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اکسیژن و هیدروژن که از ترکیب معینی از آنها هوای تنفس ما تأمین می‌شود، می‌توان با آمیختن دانش و تجربه، راهکارهای حیاتی و استثنایی خلق کرد.
۳- از هر فرصتی برای استخدام و به کارگیری افراد برجسته استفاده کنید.
۴- به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط کار در کارایی کارمندان مؤثر است.


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 11 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

قدرت تفكر و تعمق مغز پیچیده انسان را در این تصویر مشاهده کنید :

قدرت تفكر و تعمق مغز پیچیده انسان را در این تصویر مشاهده کنید :

البته اگر گیج نشدید ...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

مشكلات راه مدرسه مجبورم كرد،بخاطركفشهاوپاهايم
به باران باهمه عظمتش بدبين شوم

ارسال در تاريخ 11 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

ده راهکار برای موفقیت در کسب و کار جدید(2)
 

در بخش اول این گزارش با پنج راهکار مؤثر و مفید برای برداشتن گام های موفقیت در زمینه کارآفرینی آشنا شده ایم. تا به این جا با افکار مثبت و فکر به موفقیت قدم اول را برداشتیم و با چاشنی اشتیاق آن را همراه کردیم. نقاط قوت خود را یافتیم و با تکیه بر آن ها اعتماد و احساس قدرت را خود ایجاد کردیم و برای اجرایی شدن همه آمال و آرزوهای واقعی خود هدف گذاری و برنامه ریزی را از نظر دور نداشتیم.

 

قسمت اول گزارش را نیز بخوانید:

ده راهکار برای موفقیت در کسب و کار جدید(1)


به گزارش بانکی دات آی آر، در ادامه با 5 راهکار ارزشمند دیگر آشنا می شویم.

 


6. سخت کار کردن

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 10 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

ده راهکار برای موفقیت در کسب و کار جدید(1)    
 


کارآفرینی و نوآوری در بخش های متعدد اقتصادی مطلبی است که مدت ها در کشور ما مورد بحث است. برای گسترش واهمیت عملی شدن این موضوع در کشورمان تسهیلاتی نیز برای کارآفرینان درنظر گرفته شده است. اما مسلما در این راه برای موفقیت و امکان ادامه مسیر آشنایی با راهکار های مناسب و درست الزامی است.

به گزارش بانکی دات آی آر،در قسمت اول این گزارش به  ده راهکار مناسب که به کسب وکار شما خلاقیت ، نظم  و انعطاف پذیری می دهد اشاره خواهد شد. فعالین در این زمینه در هر کجای دنیا با به کار بستن این اصول کلی می توانند امیدوار باشند که گام های نخستین خود را به درستی برداشته اند.

1.فکر کردن به موفقیت



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 10 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

15 راه ساده برای رسیدن به موفقیت    
 

 

ممکن است تصور کنید که شما راهتان با آن دسته افراد موفقی که پیوسته کامیابی های تازه حاصل می کنند یکی نباشد. البته ممکن است آنها توانایی هایی داشته باشند که شما فاقد آن هستید، اما همیشه به یاد داشته باشید: موفقیت آموختنی است و تنها تفاوت شما با آنها این است که آنها همیشه یک سری عادات خاص را به کار می بندند و این باعث کامیابیشان می شود.

موفقیت همین است: جمع راه و روش های زندگی هوشمندانه. در اینجا به چند مورد از این شیوه ها اشاره می کنیم.




ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 10 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

«فن بیان» راهی برای پیشرفت در مشاغل    
 

جهان، زندگی و حیات آدمی عرصه ارتباط و رابطه‌های اجتماعی است و در عرصه ارتباطات انسانی، گفتار و سخن، از متداول ترین عملکرد انسان است که آدمی را از دیگر موجودات زنده متمایز می‌کند.

به گزارش بانکی دات آی آر ارتباط گفتاری، مهمترین رفتار انسان و تاثیر متقابل اجتماعی است. اگر خوب بنگریم می‌بینیم که تفاوت حیات انسان بادیگر موجودات زنده و حیوانات در این است که او ارتباط خود را از طریق گفتار و سخن محقق می‌سازد.

«گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن» از عناصر اصلی ارتباط انسانی به شمار می‌رود و بر اساس نتایج یک تحقیق علمی، گوش دادن 42درصد، سخن گفتن 32 درصد، خواندن و مطالعه 15 درصد و نوشتن یازده درصد این مهارت‌ها را در برمی‌گیرند. آن گونه که نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد 74 درصد این مهارت‌ها به گفتن و شنیدن اختصاص می‌یابد و خواندن و نوشتن با وجود بار علمی، تنها 26 درصد را به خود اختصاص داده است.

 

 

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 10 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

چکیده جملات مهم و موثر برایان تریسی چاپ فرستادن به ایمیل
 

 

▪ مدام به راه های مختلفی که از طریق آنها می توانید وقت اضافی ایجاد کنید فکر کنید.

از این وقت ها برای انجام مهم ترین کارهایی که می توانند در دراز مدت بیشترین تاثیر را بر زندگی و کارتان بگذارند استفاده کنید. هر دقیقه را به حساب بیاورید . با برنامه ریزی و آمادگی از قبل اجازه ندهید که از هدف تان دور شوید و یا عوامل بازدارنده بتوانند در پیشرفت تان اختلال ایجاد کنند . بیش از هر چیز با انجام کاریابی به اهدافتان هستیدهای مهم و اصلی تان بر روی به دست آوردن مهم ترین نتایج تمرکز داشته باشید و فراموش نکنید که خودتان مسئول دست .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی
قدرت بی مهار علیه همه چیز

 

«باز هم از عشق به دوست » نوشته ادوارد رادزینسکی ترجمه آبتین گلکار، داستانی است که بسیار ساده به نظر می رسد، لیکن تا بخواهید آموزنده است . رادزینسکی نویسنده روسی ظاهرا یک داستان سیاسی برای ما تعریف می کند، و آن را خوب تعریف می کند; اما در اصل او از موقعیت دردناک انسانی پرده بر می دارد . بحث ساختاری درباره این قصه، بحثی فنی است و به نظرم اهمیت درجه اول ندارد; در عوض تراژیک قدرت و اخلاق از یک سو و روانشناسی اقتدار و ورطه های هولناک سقوط انسانی در شرایطی که صاحب قدرت می شود، مهم ترین نکات مطرح شده در این داستان به شمار می آید .

هر ایدئولوژی می کوشد در ذهن باورمندان خود حک کند که اگر برای آرمان های مندرج در متن اعتقاد خود بکوشد، هر چه که باقدرت تر عمل کنند، هیچ خطری، اخلاق انسانی شان را تهدید نمی کند . افراد قدرتمند نه آنکه بی خبر از روانشناسی قدرت و راه های فریبنده ای آن باشند، اما غالبا می کوشند با سیماچه های گوناگون، خود را مبری از تاثیرات مخرب قدرت بر روح انسان وانمود سازند و بگویند در قدرت و بی قدرتی فرقی نکرده اند .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 5 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

مدیریت زمان - برایان تریسی

 

 

 

هیچ چیز را نمی توان جایگزین وقت کرد . هیچ چیز دیگری قابلیت آن را ندارد . مخصوصا در مورد روابط شخصی .

استفاده از وقت ضروری است . هر کاری نیاز به صرف مقداری وقت دارد .
وقت برای به ثمر رساندن هر کاری لازم است . شما چطور از وقتتان استفاده می کنید ؟
 


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 5 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی
تاثیرگذاری در 2 دقیقه

مثل بنز آدم ها را جذب کنید!

تاثیر اولیه افراد در یک آشنایی تازه همیشه نقش غالب و موثر در روابط برقرار شده دارد. هر واقعه و شاهد بعدی که دلالت بر غلط بودن این تاثیر اولیه داشته باشد احتمال دارد که به عنوان یک استثنا از قاعده اصلی مردود شناخته شود تاثیر اولیه افراد در یک آشنایی تازه همیشه نقش غالب و موثر در روابط برقرار شده دارد. هر واقعه و شاهد بعدی که دلالت بر غلط بودن این تاثیر اولیه داشته باشد احتمال دارد که به عنوان یک استثنا از قاعده اصلی مردود شناخته شود اگر دل تان می خواهد دوست جدیدی پیدا کنید یا دل تان می خواهد ارباب رجوع تان خاطره خوبی از شما داشته باشد، لازم است که بتوانید در یک بازی زمانی کوتاه«تاثیر اولیه» خوبی از خود در ذهن او به جا بگذارید. تاثیر اولیه افراد در یک آشنایی تازه همیشه نقش غالب و موثر در روابط برقرار شده دارد. هر واقعه و شاهد بعدی که دلت بر غلط بودن این تاثیر اولیه داشته باشد احتمال دارد که به عنوان یک استثنا از قاعده اصلی مردود شناخته شود. مشکل این جاست که ایجاد یک «تاثیر اولیه» مناسب مستلزم دقت زیاد است، زیرا کلمات، حرکات، حالات صورت و زبان بدن ما هر کدام بدون آن که خود متوجه باشیم پیامی ارسال می کنند.

 

 


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 5 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی
تفاوت های جالب روانشناسی زنان و مردان
 


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 5 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی
مات کردن استرس در ۱۰ حرکت

اين روزها کمتر کسي را پيدا مي کنيد که از مشکلات عصبي و استرس هاي زمانه گلايه نکند اما شايد براي تان جالب باشد بدانيد برخي افراد نمي توانند درک کنند که تحت فشار عصبي هستند. اين افراد ممکن است اين مشکل را با سردرد، بي خوابي، دل به هم خوردگي و تغييرات گوارشي تجربه و بيان کنند. اگر شما هم احساس مي کنيد که داريد با چنين مشکلاتي دست و پنجه نرم مي کنيد با خواندن مطلب زير مي توانيد قدم هاي بيشتري به سوي آرامش برداريد...

۱



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 5 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی
با اضطراب و افسردگی خداحافظی کنید

در حال حاضر مجموع نتایج تحقیقات بلند مدت انجام شده بر روی گروه‌ های جمعیتی مختلف نشان می ‌دهند افرادی که رژیم غذایی آن ها حاوی مقادیر زیادی گوشت، غذاهای فرآوری شده، غذاهای تخمیر شده، دسر، شیرینی ‌جات، شکلات، غلات بدون سبوس، لبنیات چرب و تنقلات است، بیشتر علائم افسردگی را گزارش می‌ کنند و خبر خوب آن است که افرادی که رژیم غذایی‌ شان بیشتر بر پایه سبزیجات، میوه جات و ماهی است، کمتر به افسردگی مبتلا می ‌شوند. این نتایج تایید کننده یافته ‌هایی است که ارتباط مثبتی بین استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای(مصرف بیشتر ماهی، سبزیجات و میو‌ه‌جات و مصرف کمتر گوشت و لبنیات) و شیوع کمتر بیماری پارکینسون و آلزایمر گزارش کرده‌اند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 5 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی
راز و رمز شيرين زندگي كردن !!

زندگي زيباترين هديه خداي مهربان است و انسان‌ هايي كه اين هديه را قدر مي ‌دانند آن چنان در صحنه زندگي شادي و نشاط مي ‌آفرينند كه هر لحظه زندگي ‌شان مملو از خاطره‌اي زيبا خواهد بود. راز و رمز شيرين زندگي كردن خيلي سخت نيست فقط مي ‌بايست بدانيم چگونه زندگي كنيم. آري مشكلات و ناكامي ‌هاي مسير زندگي، مواد خام شكلات زندگي هستند. زندگي ما همواره با مشكلات و سختي ‌ها معنا پيدا مي ‌كند و ما آمده‌ايم تا مسائل زندگي را حل كنيم و لذت حل مسائل و مشكلات را بچشيم. از مشكلات و رنج ‌هاي زندگي نهراسيم و با اقتدار در ميدان زندگي وارد شويم و اين گونه از مشكلات و ناكامي ‌هاي مسير بهترين شكلات زندگي ‌مان را تهيه كنيم و از طعم آن لذت ببريم. براي تهيه شكلات زندگي مي ‌بايد به نكات مهم و دستورالعمل ذيل دقيقا توجه داشت تا طعم شكلات زندگي، دلچسب همه اطرافيان مان باشد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 5 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

راههای جلوگیری از فراموشی و بهسازی حافظه

برای بهسازی حافظه و کاستن از میزان فراموشی باید مطالب یادگیری را به صورت معنی دار آموخت و محتوای حافظه خود را سازمان داد .

1



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 5 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی


 

 

 


چكیده: یكی از اصول مهم مدیریت زمان اصل 20 - 80 است، یعنی از %20 زمان برای انجام %80 كارهایت استفاده كن. موفقیت در مدیریت صحیح زمان وابسته به تشخیص كارهای مهم است. در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از راهكارهای مدیریت زمان را به شما معرفی كنیم.


 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 5 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

مدیریت زمان سری

توسعه مهارتهای مدیریت زمان یک مسافرت طولانی است.
این مسافرت ممکن است با این راهنما آغاز شود، اما به تمرین و ممارست بسیار و راهنمایی‌هایی که در طول راه وجود دارند، نیاز دارد.

یکی از اهداف این است تا به خودتان کمک کنید تا از نحوه استفاده‌تان از زمان آگاه شوید و در نهایت هوشیارانه از زمانتان استفاده کنید.

قبل از هر چیز، تمرین مدیریت زمان ما را انجام دهید.

استراتژی‌های استفاده از زمان



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 4 / 10 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

لینک سایت:

http://IQtest.dk

ارسال در تاريخ 27 / 9 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

به نام خدا

متاسفانه یکی از ضعف های بسیار بزرگ نظام آموزشی ما (چه در سطح آموزش و پرورش و چه در سطح آموزش عالی) این است که هرگز دانش آموزان و دانش جویان با مهارت های مطالعه آشنا نمی شوند، چه برسد به اینکه بخواهند مباحث مربوط به بهبود مهارت های مطالعه را دنبال کنند. به هر حال اهمیت این مطالب را کسانی درک می کنند که دنبال بهینه کردن زمان و امکانات خود باشند. به هر حال متن زیر می تواند کمک خوبی به شما بکند تا بتوانید مهارت های مطالعه ی خود را بهبود ببخشید.

حافظه انسان طوری است که پس از چند دقیقه قسمتی از مطالب را فراموش می‌‌کند، و بعد از یک شبانه روز فقط رئوس مطالب را به خاطر می‌‌آورد. اما اگر در روش های مطالعه خود تجدید نظر کنید، می‌‌توانید بر این ضعف ذاتی حافظه غلبه کنید. در این مقاله شما را با تعدادی از این روش‌ها آشنا خواهیم کرد.

یک خواننده خوب کسی است که تا جایی که ممکن است:

* نکات اصلی مطلب را بگیرد.
* در مورد آنچه نویسنده می‌‌گوید، فکر کند.
* فعال باشد نه منفعل.
* بر روی چیزی که می‌‌خواند تمرکز کند.
* هر چیزی را به آن موضوع مربوط است به خاطر بیاورد.
* آنچه را می‌‌خواند با زندگی شخصی خود مرتبط کند.

با استفاده از روشهای زیر و تمرین بیشتر به زودی به نتیجه خوبی می‌‌رسید.

۱- در مورد موضوعی که قرار است بخوانید فکرکنید:
* در مورد این موضوع چه می‌‌دانم؟
* چه چیزی می‌‌خواهم یاد بگیرم؟
* بعد از خواندن، چه چیزی یاد گرفته ام؟

۲- ابتدا بخشی را که می‌‌خواهید بخوانید سریع نگاه کنید:
* چه مطلبی به نظرتان آشناست؟
* چه چیزهایی به نظرتان تازگی دارد؟
* درک کلی شما از موضوع چیست؟

۳- این بار مطالب را به دقت بخوانید و از نکات مهم یادداشت بردارید:
* نکات مهم و اصطلاحات خاص را روی برگه های یادداشت و یا کارتهای کوچکی بنویسید. این کار در دوره مطالب به شما کمک می‌‌کند.
* مطالبی را که کاملا متوجه نشده اید، دوباره بخوانید.
* فکر کنید که از کجا می‌‌توانید راجع به این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
* این موضوع با کدامیک از موضوعات درسی دیگر شما ارتباط دارد؟

۴- آنچه را که خوانده اید، دوره کنید:
* بعد از هر قسمت مطالبی را که خوانده اید، برای خود تکرار کنید.
* در پایان هر بخش نکات مهم را مرور کنید.
* مطالبی را که خوانده اید برای خود یا یکی از دوستانتان یا یکی از اعضای خانواده به زبان خود بیان کنید. این کار ذهن شما را منظم می‌‌کند.

تونی بوران در کتاب ” چگونه از مغز خود بهتر استفاده کنیم؟ ” می‌‌گوید:

منحنی حافظه انسان طوری است که به فاصله چند دقیقه قسمتی از مطالب را فراموش می‌‌کند، و بعد از ۲۴ ساعت تقریبا فقط رئوس مطالب را به خاطر می‌‌آورد، رئوس مطالب هم بعد از مدتی فراموش می‌‌شود مگر اینکه :

فرد پس از ۱۰ دقیقه یک بار مرور، پس از 24 ساعت یک بار مرور، و پس از یک هفته یک بار مرور انجام دهد و از مطلبی که یاد گرفته است در عمل استفاده کند. در حقیقت مکانیزم کاری وسایل کمک آموزشی ای از قبیل جعبه لایتنر و یا جی 5 نیز به همین شکل است که از این قواعد استفاده می کنند و تنها باعث می شوند تا شما طبق یک روال مشخص که بر اساس زمان بندی های مربوط به فراموش کردن مطالب، تنظیم شده اند، آموخته های خود را مرور کنید.

منابع:
how to study
learning center
Virginia teach

ارسال در تاريخ 27 / 9 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

 

ارسال در تاريخ 27 / 9 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

 

هفت اصل خلاقیت داوینچیداوینچی، هفت اصل برای خلاقیت دارد...
۱) کنجکاوی : کنجکاوی سیر نشدنی در برخورد با زندگی و تلاش بی‌امان برای یادگیری مستمر
۲) تجربه اندوزی : تعهد و آزمودن دانش از طریق تجربه ، مداومت و میل به درس گرفتن از اشتباهات
۳) تقویت حواس : پالایش پیوسته‌ی حواس و به خصوص حس بینایی به منظور جان بخشیدن به تجربه
۴) توجه به ناشناخته‌ها : توجه به روبه رو شدن با الهامات ، پیچیدگی‌ها و تردیدها
۵) نگرش سیستمی : تعادل علم و هنر، منطق و تصور
۶) توجه به جسم : پرورش زیبایی، وقار، مهارت، آمادگی جسمانی و حالت
۷) تفکر مرتبط : توجه به ارتباط متقابل میان همه اشیا و پدیده‌ها

ارسال در تاريخ 15 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

 

فکرهای خّلاق‌امسال، سال نوآوری و شکوفایی است، بیایید ما هم فکرهای نو و خّلاق داشته باشیم تا برای زندگی خود و فرزندانمان و برای جامعه فردی مفید باشیم. در ضمن زمینه را برای فرزندانمان آماده کنیم؛ زیرا آنان آینده‌سازان این کشور هستند؛ اما نوآوری وقتی مفید است که نتایج مفید و مؤثّری داشته باشد و سبب برداشت‌های اشتباه نشود؛ به طور مثال نوآوری مفید است که:‌



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 15 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

 

خلاقیت چیست ؟برای درک و فهم خلاقیت ابتدا باید آن را تعریف کرد. قابل قبول ترین تعریفی که از خلاقیت ارائه شده است عبارت است از : « توانایی دیدن چیزها به شیوه های جدی، شکستن مرزها و فراتر رفتن از چارچوب ها، فکر کردن به شیوه ای متفاوت، ابداع چیزهای جدید، استفاده از چیز های نا مربوط و تبدیل آن به شکل های جدید».
برخی دیگر از متخصصان، خلاقیت را بعنوان یک تولید ،‌ فرایند ، یکسری مهارت ها و ویژگی های شخصیتی توصیف می کنند.
 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 15 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

 

۸ راز موفقیتنبوغ را می‌توان همانند تکامل بیولوژیکی دانست که نیازمند نسلی غنی و غیرقابل پیش‌بینی از گزینه‌ها و احتمالات متنوع است. به این ترتیب این فکر است که باعث استمرار بهترین ایده‌ها در راستای توسعه و ارتباطات آینده می‌شود. جنبه مهم این نظر به این است که شما بایستی ابزارهائی برای ایجاد تنوع در ایده‌هایتان را در اختیار داشته باشید و برای اثربخشی واقعی، این تنوع باید، ”کور“ باشد. این ”تنوع کور“ باعث عزیمت از دانش بازآفرینی (حفظی) به آفرینشگری می‌شود. پژوهشگران فراوانی قصد توصیف و مستندسازی روش تفکر نوابغ را داشته‌اند. آنان با مطالعه و بررسی دفترچه‌های خطارات ارجاعات، مکالمات و ایده‌های بزرگترین متفکران جهان کوشیده‌اند تا راهبردهای ویژه تفکر نوابغ و الگوهای فکری آنان را که بتوانند گستره حیرت‌انگیزی از ایده‌های بکر و اصیل را بیافریند، کشف نمایند. اکنون به هشت مورد از راهبردهائی که در الگوهای اندیشه نوابغ خلاق (در تاریخ علم هنر و صنعت) مشترک است، اشاره می‌کنیم:



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 15 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

راهبرد های مطالعه و یادگیری:

روانشناسان یادگیری در طول بیست سال اخیر به پیشرفت های عظیمی دست یافته و به دیدگاههای تازه ای نسبت به مطالعه و یادگیری رسیده است. نظریه ها و روش های جدید یادگیری و مطالعه که عمدتاً از روانشناسی خبر پردازی  سر بر آورده اند. در بسیاری از مواقع مکمل نطریه ها وروش های قدیمی هستند، اما در بعضی موارد با آن ها متفاوت است. بنا بر نظریه های قدیمی خواندن که در روش های مطالعه زیر بنای روش های تند خوانی قرار گرفته، چنین فرض شده است که سرعت مطالعه وابسته به حرکات سریع چشم است، یعنی هر چقدر چشم سرعتر از روی کلمات بگذرد، ذهن نیز سریع تر اطلاعات موجود در کلمات را درک می کند. بر خلاف این نظریه در روان شناسی یادگیری جدید که از یک رویکرد خبرپردازی یا پردازش اطلاعات سر چشمه می گیرد، اینگونه استدلال می شود که عامل مهم در سرعت مطالعه، پردازش اطلاعات در ذهن خواننده است. یعنی هر چه ذهن آدمی اطاعات دریافتی را سریع تر پردازش کند، سرعت درک ولذا سرعت مطالعه او نیز بیشتر خواهد بود. تفاوت های فردی افراد در خواندن به فرآیند پردازش اطلاعات مرکزی وابسته است نه به فرآ یند های حسی پیرامونی.




ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

مقدمه
یادگیری (learning discomfort ) یک فرایند است. در هر فرایند عوامل و متغیرهایی در حال تعاملند. نوع و شدت تعامل ، تغییرات گوناگونی را به دنبال می‌آورد. بررسی همه عوامل موثر در فرایند تدریس ، امکان پذیر نیست. چند تا از مهمترین این عوامل که تاثیر آشکاری در روند یادگیری دارند عبارتند از: آمادگی ، انگیزه و هدف ، تجارب گذشته ، موقعیت و محیط یادگیری ، روش تدریس رابطه جز و کل ، تمرین و تکرار:




ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

خلاصه نویسی:
خلاصه نویسی قسمتی مهم از مطالعه می باشد . خلاصه نویسی علاوه بر کمک به در ک بهتر مطالب باعث می شود تمرکز بیشتر شده، در زمان بازگشت به مطالب خوانده شده و مرور ( دوره درسی ) زمان کمتری تلف می شود .
به طور کلی خلاصه نویسی مهم ترین منبع در اوغات فراعت یا دوره فراموش کردن می باشد و در ضمن وقتی می توانید مطالب را خلاصه بنویسید یعنی آنرا درست فهمیده اید زیرا با نوشتن بسیاری از ابهامات رفع می شود پس می توان گفت قسمت عمده مطالعه باید از روی خلاصه نویسها صورت گیرد .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

فراموشی همانند دیگر پدیده های طبیعی دارای مکانیزمی است که با شناخت درست آن می توان به مقابله با آن پرداخت. جدای علل مختلف فراموشی، هر انسانی با گذشت زمان مطالب را از خاطر می برد. تکرار به موقع می تواند در به یاد سپاری این مطالب کمک بسیاری کند. در این مقاله قصد داریم ابتدا مکانیزم فراموشی را توضیح داده و با توجه به این مکانیزم، راه حل یادگیری در سریع ترین زمان و با کمترین فراموشی را بررسی کنیم.

 

منحنی فراموشی و تاثیر یادآوری های تاخیری

منحنی فراموشی و تاثیر یادآوری های تاخیری



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 9 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

اینجا کلیک کنید


Games.Niksalehi.com