مدیریت زمان مهارتهای مطالعه قدرت تفکر
مدیریت زمان مهارتهای مطالعه قدرت تفکر
چگونه دنیای خود را متحول کنیم؟

1- خواب كافي: داشتن خواب كافي و بدون دغدغه يكي از راه‌هاي تقويت حافظه است كه متأسفانه در فصل امتحانات گاهي به‌طور كل ناديده گرفته مي‌شود. در تحقيقات متعدد ثابت شده است كه كمبود خواب، عملكرد حافظه را به‌شدت تحت‌تأثير منفي قرار مي‌دهد زيرا در هنگام خواب و استراحت، مغز به پردازش و ادغام اطلاعات يكسان كه در طول روز دريافت كرده مي‌پردازد لذا حداقل 6‌ساعت خواب را در برنامه خود بگنجانيد و به اين فكر كنيد كه با از دست دادن هر دقيقه از زمان خواب به همان نسبت زمان مناسب يادگيري را از دست مي‌دهيد.

 

2- تغذيه: تغذيه نيز يكي از مباحث مهم در بهبود حافظه به‌شمار مي‌رود كه امروزه تعداد زيادي از افراد، اطلاعات كافي در مورد آن دارند ولي تنها جهت يادآوري ذكر مي‌شود كه مصرف ميوه، سبزيجات تازه، انواع مغزها‌، شير و غلات در بهبود عملكرد مغز بسيار تأثير گذارند.

 

3- مرور مطالب: آنچه براي امتحان خوانده‌ايد براي خود مرور كنيد؛ شرايط را طوري تصور كنيد كه شما دانش‌آموزيد و موظفيد براي معلم خود مطالب را بازگو كنيد. سعي كنيد نكات مهم و پراهميت را ذكر كنيد. اين امر باعث مي‌شود كه جزئيات هر موضوعي به‌خوبي در ذهنتان شكل گيرد و موضوع به‌طور شفاف در مغزتان طبقه بندي شود.

 

4- در رابطه با مطالب و عناوين مهم و اساسي با دوستان زرنگ خود صحبت كنيد. البته اين كار را يك يا چند روز قبل از امتحان انجام دهيد و هرگز اين مرحله را به ساعتي قبل از امتحان موكول نكنيد زيرا در آن زمان، ميزان بالاي اضطراب و فشار رواني مانع به خاطر سپردن صحيح مطالب مي‌شود. روش مرور مطالب با همكلاسي باعث به حافظه سپردن بهتر شما و او مي‌شود.

 

5- داشتن استراحت كوتاه مدت را در فواصل درس خواندن خود بگنجانيد و هرگز پيوسته و بدون استراحت به درس‌خواندن ادامه ندهيد (‌به ازاي هر 45 - 30 دقيقه درس خواندن 5 تا10 دقيقه استراحت زمان مناسب و معقولي است.‌)

 

در زمان استراحت به ديدن تلويزيون يا انجام بازي‌هاي رايانه‌اي نپردازيد بلكه در اين زمان سعي كنيد كمي راه برويد يا از خوراكي‌هاي سالم مانند ميوه و سبزيجات تازه استفاده كنيد تا مغز نيز فرصت تقويت خود را پيدا كند.

 

6- از حفظ كردن مو به موي مطالب خودداري كنيد. ابتدا مفهوم آن را درك كرده و بعد آن را حفظ كنيد زيرا در بسياري موارد مشاهده مي‌شود دانش‌آموزان فقط به حفظ‌كردن خط به خط و لغت‌‌به‌لغت مبادرت مي‌ورزند كه اين امر تأثيري كوتاه مدت خواهد داشت و حتي چند ساعت بعد از امتحان، دانش‌آموزان كلمه‌اي را به ياد نخواهند آورد.

 

7-  با تكنيك‌ها و روش‌هاي صحيح مطالعه آشنا شويد؛ در بسياري از مواقع به خاطر سپردن نماد و سمبلي مي‌تواند شما را ياد آن مبحث بيندازد. استفاده از اين تكنيك‌ها و روش‌ها به‌خصوص در مورد دروس شفاهي بسيار كاربردي و تأثير‌گذار است؛ مثلاً اگر دانش‌آموز قصد دارد چند اسم مختلف را حفظ كند و ترتيب آنها نيز اهميت دارد، مي‌تواند از روش سرينام استفاده كند، بدين صورت كه ابتداي حروف آن اسامي را به هم بچسباند و با آن يك لغت با معني و حتي بي‌معنا بسازد و آن لغت را كه هر حرف آن نمادي از آن اسامي است حفظ كند.

تقويت و بهبود حافظه امري نيست كه بتوان يك شبه يا چند روزه آن را ايجاد كرد بلكه نياز به ممارست فراوان دارد لذا توصيه مي‌شود كه اين امر مهم را جدي قلمداد كرده و در فصل تابستان از كلاس‌ها و كتاب‌هاي مفيد و سازنده در اين زمينه استفاده كرده و بهبود و تقويت حافظه را به امري روزانه و پيوسته تبديل كنيد.
منبع:همشهري آنلاين
 


 
خانواده- ترجمه سپيده حسينعلي عراقي:
براي آنكه در دوره امتحانات به فرزندتان كمك كنيد، مراقب تغذيه و خوابش باشيد.

با نزديك شدن به امتحانات، ممكن است استرس دامنگير دانش‌آموزان شود. دكتر هنري پوژه، متخصص طب سنتي مي‌گويد: «امتحان براي نوجوانان بسيار دلهره‌آور است، با ديدن ورقه، دست و پايشان را گم مي‌كنند، جلوي ممتحن من‌و‌من مي‌كنند و به‌شدت دچار استرس مي‌شوند».

امروزه، اگرچه استرس مفهومي پيش پا افتاده دارد، همچنان مضر و خطرناك است: امكان دارد نوجوانان از شدت فشار‌، دچار سردرد، تپش قلب، مشكلات مربوط به خواب يا فراموشي زيانباري شوند. امتحان دادن نيز مانند ورزش تحت‌تأثير ذهن انجام مي‌گيرد. دكتر هنري مي‌افزايد: «60درصد موفقيت در معلومات و 40درصد آن در آمادگي است».

مواد ‌غذايي مغز را آماده مي‌كند

براي آنكه سلول‌هاي عصبي مغز، با تمام قدرت به سوخت‌و‌ساز بپردارند، نوجوان شما به قندهاي دير جذب نياز دارد. يك متخصص تغذيه در اين زمينه مي‌گويد: «غذاي سلول‌هاي مغز، قند است و به تنهايي يك چهارم قند بدن را براي خودش مصرف مي‌كند. از آنجايي كه مغز قادر نيست قند را در خودش ذخيره كند، بنابراين بنا به نيازش به‌تدريج آن‌را از خون مي‌گيرد. براي آنكه مغز نوجوان شما به درستي تغذيه شود، مهم است كه در هر وعده غذايي مقداري از قندها (گلوسيد‌ها) را بگنجانيد».

در صبحانه‌اش نان و غلات كامل قرار دهيد و در وعده ناهار و شام مقداري سبزيجات خشك، برنج يا ماكاروني بگنجانيد. از آنجايي كه امگا 3 از غشاي سلول‌هاي مغز محافظت مي‌كند و ضامن سيال بودن و سلامت غشاي نورون‌هاست، به تمركز و حافظه كمك مي‌كند.

نوجوان شما بايد روزانه يك تا 2قاشق سوپخوري روغن گردو يا روغن كلزا (colza) مصرف كند. 2 بار در هفته نيز در برنامه غذايي‌اش ماهي‌هاي چرب مثل ماهي آزاد قرار دهيد.در نهايت، ويتامين‌هاي گروه B خستگي فكري را دور كرده و به تمركز كمك مي‌كنند. ويتامين B در جگر و زرده تخم‌مرغ يافت مي‌شود. موقع مرور درس‌ها، براي افزايش تمركز دوست داريم به كافئين روي آوريم. بي‌ترديد، قهوه و چاي هوشياري را افزايش مي‌دهند اما چنانچه به مقدار زياد مصرف شوند موجب عصبانيت شده و مشكلات مربوط به خواب و اختلال تمركز به همراه دارد. بهتر است بيش از 2 فنجان در روز مصرف نشود.

خواب، عاملي نيروبخش است

از آنجايي كه بي‌خوابي موجب تضعيف حافظه مي‌شود، مهم است كه كودكان از خوابي مناسب بهره‌مند شوند‌. بدين‌منظور قانوني طلايي را پيشنهاد مي‌دهيم: اجازه ندهيد نوجوانتان قبل از خواب به بازي‌هاي كامپيوتري و ويدئويي مشغول شود. اين بازي‌ها درحالي‌كه ذهن او را در حالت بيداري قرار مي‌دهند، به جاي آنكه خستگي او را رفع كنند، موجب تحريك و عصبانيتش مي‌شوند، درحالي‌كه او بايد قبل از خواب آرامش داشته باشد.
چنانچه با وجود همه چيز، موفق نشود بخوابد مي‌توانيد از داروهاي گياهي استفاده كنيد. جوشانده سنبل طيب يا بهارنارنج به او بدهيد. اين عمل به او كمك مي‌كند اضطرابش كاهش يابد و راحت‌تر به خواب رود. از دادن داروهاي خواب‌آور به او خودداري كنيد زيرا احتمال دارد با حالتي گيج و منگ از خواب بيدار شود و موجب تضعيف حافظه‌اش در روز امتحان شود.

مقابله با خستگي

براي مقابله با خستگي، بهتر است هر روز بعدازظهر كمي بخوابد. خواب نيمروز قابليت تمركز و به خاطر سپردن را احيا كرده و خستگي را دور مي‌سازد. خواب نيمروز ميزان كورتيزول، هورموني كه باعث اضطراب و عصبانيت مي‌شود  را كاهش مي‌دهد و اين عمل يكي از بهترين داروهاي ضد‌استرس به شمار مي‌آيد. علاوه بر آن، دانش‌آموز بايد به‌ازاي هر 2ساعت مطالعه، استراحتي به‌مدت 10 تا 20 دقيقه داشته باشد. بعد از 20 دقيقه استراحت، استرس به ميزان 40درصد كاهش يافته و تمركز 20درصد افزايش مي‌يابد.

براي مقابله با خستگي، وجود برخي از عناصر نيز به مقدار كم براي بدن لازم است؛ آهن به حافظه كمك مي‌كند، منيزيم خستگي فكري را برطرف و فسفر يادگيري را تسريع مي‌كند. گوشت قرمز سرشار از آهن و ماهي، غني از فسفر است. بخشي از اين مواد‌غذايي را در ناهار و شام او بگنجانيد.

براي آنكه دانش‌آموز را طي روز شارژ نگه‌داريد، تكه‌اي نان همراه با شكلات به او دهيد. منيزيم به مقدار زياد در شكلات، غلات و آجيل يافت مي‌شود.

استراحت شب قبل از متحان

بهتر است به‌جاي آنكه شب قبل از امتحان تا ثانيه آخر خودش را در اتاق زنداني كند و به درس بچسبد، مرور كردن را كنار بگذارد. مي‌تواند با تماشاي يك فيلم كمدي يا ورزش، خستگي‌اش را رفع كند. در عوض از بيرون رفتن با دوستانش جلوگيري كنيد؛ احتمال دارد استرس دوستاني كه از امتحان مي‌ترسند را جذب كند.

مهم است شب قبل از امتحان شام سبكي بخورد. از خوردن غذاهاي چربي كه معده را سنگين مي‌كنند و مانع خواب مي‌شوند جلوگيري كنيد. يك بشقاب ماكاروني (حاوي قند (گلوسيدها) است)، يك تكه استيك (حاوي آهن است)‌، مقداري ماست و يك ميوه برايش آماده كنيد.

براي روز امتحان نيز چند تكه شكلات، يك بطري آب و مقداري غلات درون كيفش بگذاريد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ 8 / 8 / 1390برچسب:, توسط اصغر صمدی

اینجا کلیک کنید


Games.Niksalehi.com